Cara Mencuci Kerang Agar Bersih (Buang Lumpur Dari Perut Kerang)

Cara Mencuci Kerang Agar Bersih (Buang Lumpur Dari Perut Kerang)

Kerang adalah antara makanan laut yang sangat digemari ramai dan ia boleh dimakan dalam berbagai jenis masakan dan makanan.

Cara Mencuci Kerang Agar Bersih (Buang Lumpur Dari Perut Kerang)
Cara Mencuci Kerang Agar Bersih (Buang Lumpur Dari Perut Kerang)

Namun, cara mencuci kerang agar bersih atau cara menyiang makanan ini agak sukar dilakukan jika kita tidak tahu menghilangkan lumpur, tanah atau pasir yang berada di dalam kerang malahan isi kerang juga akan berbau hanyir.


BACA JUGA:5 Cara Hapuskan Plak Gigi, Guna Bahan Dari Dapur Saja

Bagi anda yang sedang mencari petua atau cara mencuci kerang supaya bersih dan putih, tips masak kerang supaya tidak berbau hanyir, kami kongsikan caranya yang diambil dari perkongsian seorang pengguna Facebook iaitu Puan Samsiah Mohamad yang menunjukkan cara yang beliau buat langkah demi langkah.

Cara Mencuci Kerang Supaya Bersih






Anda perlu belajar bagaimana petua buang lumpur dari perut kerang ini dan cara mencuci kerang supaya bersih daripada segala kotoran yang tersimpan dalam perutnya sebelum dimasak atau dimakan. Cuba bayangkan setelah ia dimasak dan perutnya terkeluar pasir atau tanah, pasti akan merosakkan makanan tersebut dan tak sanggup lagi nak makan.


Cara menyiang kerang juga agak susah jika dikopek atau mengupas satu-persatu, selain memakan masa yang agak lama untuk disiapkan. Walau bagaimanapun, petua membersihkan kerang yang kami kongsikan ini akan menjimatkan masa anda, cepat dan selamat. Ia terbukti berkesan dan ramai yang telah mencuba dengan petua ini.






Kerang direndam bersama garam dan cili kering. – Foto Shamsiah Mohamad
Berikutnya adalah petua untuk membersihkan lumpur, tanah atau pasir yang terdapat dalam perut kerang. Sila ikuti langkah-langkah yang ditunjukkan supaya ianya menjadi dan tidak membuang masa anda. Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti di bawah :
  • Segenggam garam
  • Beberapa tangkai cili kering


Cara untuk membuat :
  1. Rendamkan kerang bersama garan dan juga cili kering selama 30 minit. Insya Allah, semua kerang tersebut akan berlumba-lumba untuk memuntahkan segala lumpur dan tanah dalam perutnya.
  2. Pastikan kerang yang anda beli itu fresh atau pun segar dan masih hidup.
  3. Hasilnya nanti, isi kerang akan jadi bersih dan kita tak akan termakan lumpur.



Anda akan dapat melihat air rendaman kerang tersebut daripada jernih akan menjadi keruh kerana lumpur-lumpur yang terdapat dalam perut kerang telah dikeluarkan dengan sendirinya. Cara mencuci kerang ini juga boleh digunakan untuk siput sedut, kupang dan lain-lain.

Cara Bersihkan Kerang Hingga Putih dan Bersih

Video di bawah menunjukkan cara mencuci kerang dengan menggunakan ais dan hasilnya kerang jadi putih dan bersih. Namun, isi perut kerang belum tentu bersih atau tidak mempunyai pasir atau tanah di dalamnya.




Petua Bersihkan Siput Sedut

Cara mencuci siput sedut pula boleh juga digunakan dengan cara ini dengan meletakkan kelapa parut segenggam dan kemudian tutupkan bekas yang mengisi siput sedut tersebut. Siput itu akan memakan kelapa parut dan dalam masa yang sama akan mencuci dan membersihkannya.

Cara Kopek Kerang Dengan Mudah

Cara mudah kopek kerang adalah dengan petua yang kami kongsikan berikutnya. Apabila kita nak makan kerang, perkara pertama yang kita fikirkan bagaimana cara mengupas kerang dengan cepat dan berkesan. 

Sebenarnya, taklah susah mana pun, cuma kerajinan sangat diperlukan.






Tips atau petua ini akan memudahkan proses kupas kerang, apa yang perlu anda lakukan adalah dengan mengikuti langkah-langkah seperti yang ditunjukkan di bawah. Berikut adalah cara cepat mengopek isi kerang :

Bahan- bahan yang diperlukan
  • Kerang
  • 2 atau 3 sudu makan minyak masak
  • Air secukupnya untuk merebus kerang
Cara-caranya
  • Bersihkan dengan cara mencuci kerang yang kami kongsikan di atas.
  • Kemudian masukkan air untuk merebus kerang
  • Masukkan minyak masak dan minyak akan berada di atas permukaan
  • Tutupkan periuk dan tunggu sehingga kerang masak
  • Kemudian toskan dengan membuang air
  • Seterusnya kopek isi kerang
Dengan mengikuti petua cara bersihkan kerang ini, anda akan mendapati cengkerang sangat mudah dibuka dan akan memudahkan proses mengupas. Malahan isi kerang juga senang ditanggalkan dari kulitnya.

Semoga perkongsian cara mencuci kerang ini akan membantu serta memudahkan kerja anda untuk menyediakan makanan yang berasaskan kerang dengan cepat dan pantas. Petua ini sangat bagus diamalkan kerana makanan laut ini akan menjadi bersih dan selamat untuk dimakan. 

Selamat mencuba.


 Media Maklumat



Sumber -
________________________________________________________
Untuk dapatkan tips, petua dan masakan kegemaran dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post